Je laat je emoties niet thuis aan de kapstok hangen als je naar je werk gaat. Daarom hebben werkgevers belang bij het ondersteunen van medewerkers door mee te betalen aan coaching. Ook als het gaat om problemen in de privésituatie, of andere persoonlijke omstandigheden.

Bij een aanvraag voor coaching vraag ik meestal of iemand al heeft uitgezocht of er ruimte is bij de werkgever om mee te betalen. Vaak hebben mensen daar nog helemaal niet over nagedacht. Vaak ook zeggen ze meteen dat het om een privékwestie gaat en dat het de werkgever niets aangaat. Dat is jammer, want ook als het om een privékwestie gaat, heeft de werkgever wel degelijk belang.
Lees ook Rouw neem je ook mee naar je werk
En vaak zijn werkgevers ook best bereid om (mee) te betalen aan coaching. De meeste bedrijven hebben wel een potje voor coaching of persoonlijke ontwikkeling, of een vitaliteitsbudget. Het loont echt de moeite om het gesprek aan te gaan met je baas, leidinggevende of iemand van HR. Je hoeft niet in detail te treden.
Persoonlijke ontwikkeling
Coaching biedt werknemers de kans om zichzelf beter te leren kennen, hun sterke punten te benutten en hun uitdagingen aan te pakken. Uitdagingen kunnen bestaan uit overtuigingen, persoonlijke omstandigheden of eigenschappen als hoogsensitiviteit of hoogbegaafdheid.
Het proces van leren begrijpen wat deze uitdagingen zijn, waar ze vandaan komen en hoe ermee om te gaan, kan leiden tot meer zelfvertrouwen en een betere balans tussen werk en privé. Werknemers die zich gesteund voelen in hun persoonlijke ontwikkeling, ervaren vaak een hogere mate van werktevredenheid. Dit vertaalt zich direct in meer betrokkenheid, motivatie en loyaliteit.
Ondersteuning bij privéproblemen
Privéproblemen zoals relatieconflicten, financiële zorgen of gezondheidskwesties kunnen een grote impact hebben op de prestaties en het welzijn van een werknemer. Ook rouw, bijvoorbeeld door het verlies van een dierbare of een levensveranderende gebeurtenis, kan een diepe emotionele impact hebben. Coaching biedt een veilige en vertrouwelijke omgeving waarin werknemers deze uitdagingen en emoties kunnen bespreken en verwerken.
Lees ook Over coaching
Werknemers ondersteunen bij rouw en andere privéproblemen door middel van coaching, helpt hen niet alleen om beter om te gaan met stress, maar ook om mentaal en emotioneel sterker te worden. Dit voorkomt dat persoonlijke problemen doorsijpelen naar de werkvloer, en als dat al is gebeurd, dat ze sneller en duurzamer worden opgelost.
Vertrouwelijkheid
Het is niet nodig om leidinggevenden of iemand van HR precies te vertellen wat er allemaal speelt en waarvoor je coaching wil. Privékwesties gaan niemand iets aan, ook niet als er door het bedrijf wordt betaald voor coaching. Het volstaat om aan te geven dat je niet lekker in je vel zit en dat je daar hulp bij nodig hebt, zodat je weer goed kunt functioneren op je werk. Dat is namelijk het belang voor je werkgever en waar het bedrijf voor betaalt: een werknemer die goed in zijn/haar/hun vel steekt en die goed functioneert. Niets meer, niets minder.
Betere samenwerking
Werknemers die door coaching meer inzicht krijgen in hun doelen en obstakels, zijn beter in staat om hun werk goed en efficiënt uit te voeren. Coaching helpt bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals time management, communicatie en probleemoplossing, wat direct bijdraagt aan hogere prestaties. Een investering in coaching is daarmee ook een investering in het succes van de organisatie.
Coaching is niet alleen gericht op individuen, maar kan ook een positieve invloed hebben op teams. Werknemers die zichzelf beter begrijpen, zijn vaak ook beter in staat om met anderen samen te werken. Ze communiceren effectiever en dragen bij aan een gezondere en productievere werkcultuur.
Kennis over stress, over rouw en verlies of over eigenschappen als hoogsensitiviteit kan bovendien een grote bijdrage leveren aan meer onderling begrip.
Vermindering van overbelasting
De moderne werkplek kan stressvol zijn, met hoge verwachtingen en constante veranderingen. In combinatie met privéproblemen, zoals rouw of andere persoonlijke verliezen, kan deze stress snel uitmonden in emotionele overbelasting en uiteindelijk in burn-out. Coaching biedt werknemers een veilige ruimte om hun zorgen te bespreken en effectieve copingstrategieën te ontwikkelen. Werkgevers die coaching ondersteunen, helpen hun medewerkers om beter om te gaan met stress en voorkomen daarmee langdurige uitval.
Lees ook Verzuim door stress gestegen op ArboNed.nl
Is een werknemer al uitgevallen, dan kan coaching bijdragen aan een snellere maar vooral duurzame terugkeer. In het licht van de kosten van verzuim, is de prijs voor begeleiding door een gecertificeerde coach slechts een kleine kostenpost.
Bevordering van loyaliteit
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het behouden van talent een uitdaging. Werknemers die voelen dat hun werkgever in hen investeert, zijn eerder geneigd om loyaal te blijven. Het aanbieden van coaching laat zien dat de organisatie waarde hecht aan persoonlijke groei, wat een krachtig signaal is van waardering.
Lees ook De basisbehoeften van elke werknemer op Arboportaal.nl
Meebetalen aan coaching voor werknemers is geen extraatje, maar een strategische keuze die het verschil kan maken in het succes van een organisatie. Het ondersteunt niet alleen de persoonlijke groei en het welzijn van werknemers, maar draagt ook bij aan betere prestaties, een positieve werkcultuur en een sterkere loyaliteit.
Tijd voor het proces
Als de werkgever betaalt voor de coaching heeft dat ook voor de coaching zelf voordelen. Niet alleen scheelt het jou geld, het draagt ook bij aan de continuïteit. Een vooraf afgesproken budget geeft namelijk de tijd en ruimte om het gedegen en rustig op te bouwen. Als ik als coach weet dat ik – bijvoorbeeld – zes afspraken heb, kan ik rustig uitproberen wat het beste werkt, want niet alles werkt voor iedereen even goed. Ook geeft het de ruimte om vertrouwen op te bouwen.
Lees ook Praktisch
Coaching is immers geen quick-fix, ook al kan er in één afspraak al heel veel gebeuren. Het is wel zo fijn om verschillende invalshoeken te kunnen proberen, zodat een vraag van verschillende kanten kan worden bekeken en we ook op de diepere lagen kunnen werken in plaats van alleen aan de oppervlakte.
Ook prettig is het om de tijd te hebben iemand nog te kunnen volgen als de eerste grote stappen zijn gezet. Zo kunnen we bijvoorbeeld kijken wat er nog nodig is nadat iemand weer volledig aan het werk is.